1. Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden (de “Algemene Voorwaarden”) zijn, samen met de verwijzingen die ze bevatten, integraal van toepassing op alle transacties die worden gedaan via de webshop beschikbaar op www.sleeubus.be (de “Webshop”), uitgebaat door Massepain Sleeubus BV, met maatschappelijke zetel te 2018 Antwerpen, Isabellalei 92, met ondernemingsnummer 0404.852.363, RPR: Antwerpen, afdeling Antwerpen, tel: +32 3 239 21 73, e-mail: info@sleeubus.be (hierna de “Verkoper”).
1.2 De klant is iedere persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte goederen en diensten verwerft via aankopen die worden gedaan bij de Verkoper (de “Klant”).
1.3 Het sluiten van een overeenkomst (lees het plaatsen van een bestelling conform artikel 3.4) met de Verkoper houdt de integrale kennisname alsook de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding van de Algemene Voorwaarden van de Verkoper in.
1.4 De Verkoper behoudt zich het recht voor om onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn op het moment dat een bestelling wordt bevestigd, blijven evenwel van toepassing op die bestelling.
1.5 Om een bestelling te kunnen plaatsen, dient de Klant minstens 18 jaar oud te zijn. Indien de Klant jonger is dan 18 jaar oud, is de ouderlijke toestemming of de toestemming van een voogd vereist voor het sluiten van een overeenkomst met de Verkoper. Indien de Verkoper kan vaststellen dat de Klant jonger is dan 18 jaar, wordt de bestelling niet uitgevoerd door de Verkoper.
1.6 Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op eventuele algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant.
1.7 De Verkoper en de Klant komen uitdrukkelijk overeen dat door gebruik te maken van elektronische communicatievormen een geldige overeenkomst tussen de partijen tot stand kan komen. Het ontbreken van een gewone handtekening doet niet af aan de verbindende kracht van het aanbod en de aanvaarding daarvan. De elektronische bestanden van de Verkoper gelden hierbij, voor zover de wet dat toelaat, als bewijs.
1.8 De bescherming van de persoonsgegevens van de Klant is onderworpen aan een aparte privacyverklaring (hyperlink invoegen).
1.9 Niets in deze Algemene Voorwaarden zal geacht worden uw wettelijke rechten aan te tasten.
2. Prijzen
2.1 Alle prijzen op de Webshop worden uitgedrukt in euro en zijn inclusief BTW volgens het geldende tarief, maar exclusief leverings- en verzendingskosten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders vermeld.
2.2 De prijzen die op het moment van de registratie van de bestelling vermeld werden, zullen worden toegepast, behoudens in geval van manifeste druk- of aanpassingsfouten. Desgevallend zal de Verkoper de Klant hiervan – binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de bestelling – op de hoogte brengen. In dergelijk geval zal de Klant de keuze hebben om de nieuwe prijs te aanvaarden, dan wel de bestelling te annuleren.
2.3 De berekening van de verzendingskosten wordt aangeduid op het ogenblik van de aankoop.
2.4 De verzendingskosten vallen steeds ten laste van de Klant tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
2.5 Alle taksen of belastingen die ontstaan tussen het ogenblik van bestelling en het ogenblik van levering, vallen in ieder geval ten laste van de Klant.
3. Bestellingen
3.1 Een bestelling kan enkel worden geplaatst via de Webshop van de Verkoper. De Verkoper verbindt zich ertoe de op de Webshop geplaatste bestellingen te verwerken zolang de voorraad strekt en binnen de in deze Algemene Voorwaarden geformuleerde beperkingen.
3.2 Om een product aan te kopen, dient de Klant het gewenste product toe te voegen aan het “winkelmandje”.
3.3 Om de producten uit het “winkelmandje” aan te kopen en aldus een bestelling te plaatsen, dient de Klant zich verder te identificeren door zijn of haar contact- en facturatiegegevens in te vullen in een contactformulier (hierna het “Contactformulier”). De gegevens ingevuld op het Contactformulier dienen steeds actueel en waarheidsgetrouw te zijn.
3.4 Nadat voormelde gegevens zijn ingevuld, zal de Klant worden doorverwezen naar een overzichtspagina. Van zodra de Klant vervolgens de bestelling bevestigt, is de bestelling definitief.
3.5 De gegevens op het Contactformulier kunnen niet meer worden gewijzigd nadat de bestelling conform artikel 3.4 is bevestigd. De bestelling zal plaatsvinden overeenkomstig het door de Klant ingevulde Contactformulier.
3.6 De Verkoper zal de bestelling pas verwerken en uitvoeren zodra de betaling conform artikel 4 effectief is ontvangen. Zodra de bestelling definitief is conform artikel 3.4 van deze Algemene Voorwaarden, ontvangt de Klant een bevestiging van de bestelling per e-mail van de Verkoper.
4. Betaling
4.1 Behoudens schriftelijke afwijking door de Verkoper, vindt de betaling onmiddellijk plaats via de online betaalservice ‘Mollie’.
4.2 De algemene voorwaarden van voormeld betaalsysteem zijn van toepassing op de betaling en kunnen worden teruggevonden via de volgende link: https://www.mollie.com/be/user-agreement.
4.3 De Verkoper is geen partij in de relatie tussen de Klant en de online betaalservice ‘Mollie’.
4.4 Bestellingen zonder geldige betaling op naam van de Klant worden niet aanvaard of verwerkt.
5. Levering
5.1 De voorwaarden betreffende de levering vermeld in dit artikel zijn van toepassing op leveringen in België. Voor leveringen in het buitenland gelden afwijkende voorwaarden.
5.2 De levering van de bestelde producten geschiedt door het afleveren van het bestelde product op het door de Klant opgegeven adres of door afhaling op het adres van de Verkoper.
5.3 Het risico van verlies of beschadiging van de producten gaat over op de Klant vanaf het ogenblik van de levering of na afhaling door de Klant. Vanaf dat ogenblik draagt de Klant het risico voor verlies, diefstal of schade aan de producten.
5.4 Indien de Klant een leveringswijze kiest die afwijkt van de door de Verkoper aangeboden leveringswijze(n) op de Webshop, gaat het risico van verlies, diefstal of beschadiging over op de Klant bij levering van de producten aan de vervoerder.
5.5 De leveringstermijnen op de website zijn indicatief. Tenzij anders overeengekomen, geldt steeds een maximale leveringstermijn van 30 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag volgend op die waarop de Klant zijn bestelling aan de Verkoper heeft toegezonden.
5.6 Indien de geplande leveringstermijn door de Verkoper wordt overschreden, kan de Klant de Verkoper verzoeken om de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die, gezien de omstandigheden, passend is. Indien de Verkoper de producten niet binnen de aanvullende termijn levert, is de Klant gerechtigd de bestelling kosteloos te annuleren zonder gerechtelijke tussenkomst en met eenvoudige kennisgeving. De Klant zal in dat geval binnen 30 kalenderdagen na ontbinding de reeds betaalde bedragen terugbetaald krijgen.
6. Herroepingsrecht
6.1 De Klant kan binnen veertien (14) kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag na levering van het product, zonder boete en zonder opgave van reden zijn of haar herroepingsrecht uitoefenen.
6.2 Het uitgangspunt hierbij is dat de Klant de producten slechts op zodanige wijze mag manipuleren dat deze kunnen worden geïnspecteerd voor zover dit nodig is om de aard en de kenmerken van de producten te beoordelen. Voor de voedingsmiddelen die de Verkoper aanbiedt, geldt dat geen herroepingsrecht kan worden uitgeoefend indien de producten uit de vershoudfolie en/of verpakking zijn gehaald.
6.3 Indien de Klant van zijn herroepingsrecht gebruik wenst te maken, dient hij binnen veertien (14) kalenderdagen na levering van het product hiervan melding te maken bij de Verkoper.
6.4 De melding dient te gebeuren via het gebruik van het modelformulier voor herroeping, zoals beschikbaar gesteld (hyperlink toevoegen) of via het herroepingsformulier dat bij de levering is gevoegd. De Klant verzendt het ingevulde formulier vervolgens naar de Verkoper via e-mail naar info@sleeubus.be.
6.5 Het product dient binnen veertien (14) kalenderdagen na de mededeling van de herroeping aan de Verkoper te worden geretourneerd, inclusief vermelding van het bankrekeningnummer van de Klant. Het product wordt geretourneerd in de staat waarin het door de Klant is ontvangen. Alle meegezonden documentatie, (een kopie van) de bestelbon en de originele verpakking dienen te worden bijgevoegd.
6.6 De directe kosten van terugzending van de producten zijn ten laste van de Klant.
6.7 Indien de Klant het herroepingsrecht heeft uitgeoefend, draagt de Verkoper binnen veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de melding zorg voor terugbetaling van het door de Klant betaalde bedrag. De terugbetaling gebeurt via hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke betaling is verricht.
6.8 Tenzij de Verkoper aanbiedt het product zelf af te halen, mag de terugbetaling worden uitgesteld tot het geretourneerde product is ontvangen of de Klant aantoont dat het product is verzonden, afhankelijk van welk tijdstip eerder valt.
6.9 De Klant dient het product in originele, complete, onbeschadigde en ongebruikte staat en in de originele verpakking te retourneren.
6.10 Indien de Verkoper vaststelt dat het product niet meer in originele, complete, onbeschadigde en ongebruikte staat verkeert, of dat de manipulatie verder gaat dan noodzakelijk om de aard en kenmerken van het product te beoordelen, is de Klant aansprakelijk voor de waardevermindering van het product.
6.11 De Verkoper zal de Klant hiervan binnen veertien (14) kalenderdagen op de hoogte stellen. In dat geval zal de Verkoper slechts een gedeelte van de betaalde prijs terugbetalen.
6.12 De Verkoper is niet aansprakelijk voor enige schade, waaronder diefstal of verlies, die ontstaat aan het product of de verpakking bij terugzending.
6.13 Het risico en de bewijslast voor het juiste en tijdige gebruik van het herroepingsrecht liggen bij de Klant.
7. Retour
7.1 De retourzending dient in principe via dezelfde weg te gebeuren als de levering.
7.2 Behoudens in het geval het product een gebrek vertoont zoals beschreven in artikel 8, zijn de risico’s (zoals diefstal, verlies of schade) en alle kosten verbonden aan het terugzenden van de producten volledig ten laste van de Klant.
7.3 De producten moeten worden teruggezonden aan de Verkoper volgens de volgende richtlijnen:
- Alle meegezonden documentatie en verpakkingsmaterialen dienen te worden bijgevoegd.
- De Klant zorgt voor een zorgvuldige verpakking van de producten, zodat deze voldoende beschermd zijn tijdens transport.
- Het pakket dient voorzien te zijn van een traceercode (track & trace) zodat het product te allen tijde gevolgd kan worden.
8. Niet-conformiteit en zichtbare gebreken
8.1 De Klant dient de bestelde producten bij levering zorgvuldig te controleren op conformiteit en zichtbare gebreken.
8.2 Indien het product bij levering duidelijk beschadigd is, niet overeenkomt met de leveringsbon of afwijkt van de bestelling, dient de Klant dit onmiddellijk en uiterlijk binnen veertien (14) kalenderdagen na levering te melden bij de Verkoper via info@sleeubus.be. Bij het uitblijven van een tijdige melding, wordt het product geacht door de Klant te zijn aanvaard.
8.3 Indien de klacht gegrond wordt bevonden door de Verkoper, heeft de Klant recht op een vervangend product of, naar keuze van de Klant, behoud van het product met een prijsreductie.
8.4 Indien de Klant een vervangend product wenst, dient hij het reeds ontvangen gebrekkige product binnen veertien (14) kalenderdagen na acceptatie van de klacht terug te sturen aan de Verkoper, conform de richtlijnen van artikel 7.
9. Wettelijke garantie
9.1 De Verkoper garandeert dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de overeenkomst geldende wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
9.2 Iedere klacht over een gebrek dat bij levering bestaat en zich manifesteert binnen een termijn van twee (2) jaar vanaf levering, of vóór het verstrijken van de houdbaarheidsdatum, dient binnen twee (2) maanden na constatering schriftelijk aan de Verkoper te worden gemeld. Bij het niet tijdig melden van het gebrek vervalt het recht van de Klant om een vordering in te stellen.
9.3 De schriftelijke melding moet een gedetailleerde omschrijving van het gebrek bevatten, evenals een (kopie van het) aankoopbewijs. De Verkoper beoordeelt of het gebrek onder de garantieregeling valt en informeert de Klant binnen 20 kalenderdagen na melding over de beslissing.
9.4 Indien het product een bevestigd gebrek vertoont, heeft de Klant recht op vervanging. Indien vervanging niet mogelijk is, kan de Klant prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst vorderen. Het product dient teruggezonden te worden conform artikel 7.
9.5 Geen garantie wordt verleend in de volgende gevallen:
- indien veranderingen of aanpassingen aan het product zijn aangebracht zonder toestemming van de Verkoper;
- indien het originele aankoopbewijs niet kan worden overlegd, gewijzigd of onleesbaar is;
- indien het gebrek het gevolg is van onoordeelkundig gebruik of niet-conform gebruik;
- indien het product na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum is gebruikt.
9.6 De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan de wettelijke verplichtingen van de Verkoper inzake verborgen gebreken en de daaruit voortvloeiende rechten van de Klant.
10. Aansprakelijkheid
10.1 De aansprakelijkheid van de Verkoper ten aanzien van de Klant is beperkt tot de nakoming van haar wettelijke verplichtingen.
10.2 De totale (contractuele en buitencontractuele) aansprakelijkheid van de Verkoper is steeds beperkt tot het aankoopbedrag inclusief BTW van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
10.3 De Verkoper is niet aansprakelijk voor enige schade door laattijdige levering of niet-levering veroorzaakt door de vervoerder die door de Verkoper werd aangesteld.
10.4 De Verkoper is nooit aansprakelijk voor immateriële, indirecte of gevolgschade, noch gehouden tot vergoeding hiervan.
11. Overmacht
11.1 De Verkoper is niet verantwoordelijk voor gevallen van overmacht, dat wil zeggen situaties die het de Verkoper quasi onmogelijk maken om zijn verplichtingen onder de overeenkomst met de Klant uit te voeren.
11.2 Hieronder vallen onder meer, maar niet uitsluitend, natuurrampen, oproer, oorlog en militaire operaties, nationale of lokale noodsituaties, daden of nalatigheden van de overheid, economische geschillen van welke aard dan ook, epidemieën, acties van werknemers, brand, storingen in telecommunicatie, softwareproblemen van derden, wateroverlast, blikseminslag, explosies, instortingen, evenals iedere handeling of nalatigheid van een persoon of entiteit die buiten de redelijke controlemacht van de Verkoper valt.
12. Vragen of klachten
12.1 Alle vragen, klachten of opmerkingen kunnen worden verstuurd naar de klantendienst van de Verkoper via het e-mailadres info@sleeubus.be. De Verkoper doet zijn best om een klacht zo snel als redelijkerwijze mogelijk na ontvangst te behandelen. Indien de Verkoper de klacht niet onmiddellijk kan oplossen, wordt de Klant op de hoogte gesteld van de vermoedelijke termijn waarbinnen de Verkoper op de klacht zal terugkomen.
13. Productinformatie
13.1 De Verkoper stelt de producten voor met alle noodzakelijke kenmerken opdat de Klant voorafgaand aan de bestelling de essentiële kenmerken zou kennen van de producten en een geïnformeerde bestelling kan plaatsen.
13.2 De Verkoper waarschuwt de Klant dat, afhankelijk van de tool die wordt gebruikt om de foto’s of illustraties te bekijken de kleuren, grootte, textuur of het materiaal van de producten op de Webshop enigszins kunnen afwijken van de realiteit en dat de Verkoper in dat verband op geen enkele manier aansprakelijk kan worden gesteld.
13.3 De informatie zoals meegedeeld op de Webshop of opgenomen op eender welk gedrukt materiaal van de Verkoper, wordt verstrekt zonder enige garantie van de Verkoper. De Verkoper garandeert niet de juistheid, de afwezigheid van fouten of vergissingen of de volledigheid ervan.
14. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
14.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht.
14.2 Op alle overeenkomsten die worden afgesloten met de Klant, ongeacht zijn/haar woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de rechtbanken te Antwerpen, afdeling Antwerpen bevoegd, voor zover de wet dwingend geen andere rechtbank voorschrijft.
14.3 Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van huidige Algemene Voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar Boek VI van het Belgisch Wetboek Economisch Recht.